.
І) ПОЛОЖЕННЯ ПРО МЕТОДИЧНУ РОБОТУ ВЧИТЕЛЯ
1. Загальні положення
1.1. Учитель — ключова постать у сучасному навчально-виховному процесі, духовний наставник учнів. Від його підготовки залежить якість освіти, рівень духовної культури суспільства, утвердження демократичних принципів та процесів.
1.2. Методична робота вчителя — усвідомлена, цілеспрямована, планомірна та неперервна робота педагога, спрямована на вдосконалення теоретичної власної підготовки, необхідної для практичної діяльності.
1.3. Результатом методичної роботи вчителя є формування творчої активності, розвитку ініціативи педагога, узагальнення й поширення його досвіду, зростання авторитету.
2. Завдання та напрями діяльності вчителя
2.1. Основні завдання вчителя:
• формування потреби до неперервної освіти та самоосвіти впродовж життя; формування високого рівня культури, зокрема правової;
• розвиток здатності до творчої діяльності;
• готовність до співпраці, толерантність, терпимість до іншої думки;
• уміння вести діалог, шукати та знаходити розумні компроміси;
• розвиток здатності до самоорганізації.
2.2. Основні напрями роботи вчителя:
Участь у роботі кафедри вчителів групи споріднених предметів, предметної кафедри, творчих груп учителів, створених з метою реалізації програм та проектів, які існують у навчальному закладі:
• участь у педагогічних радах, педагогічних консиліумах з метою колективного розв'язання педагогічних ситуацій;
• участь у науково-практичних конференціях, семінарах, тренінгах, які проводять у навчальному закладі, інших загальноосвітніх та
вищих навчальних закладах;
• участь у співбесіді із заступником директора з відповідного напряму діяльності, керівником кафедри з питань, які належать до його компетенції;
• участь у підготовці та проведенні оперативно-методичних нарад.
3. Організація роботи
Учителі планують, координують та затверджують методичну діяльність на засіданні; науково-методичної ради навчального закладу, кафедр, творчих груп.
4. Права вчителя
Учитель має право на:
• вибір форм, методів, технологій викладання навчального матеріалу, що відповідають основним положенням законодавчих документів у сфері освіти та не протирічать основним завданням навчального закладу;
• самостійний вибір форм та методів підвищення власної фахової майстерності;
• відрядження та вирішення питання про оплату участі в тренін-гах, семінарах, конференціях, які мають науково-методичний, фаховий характер і сприяють підвищенню фахової майстерності;
• забезпечення організації навчальної діяльності учнів на сучасному рівні, особистої методичної діяльності, забезпечення необхідною методичною літературою та посібниками, зокрема періодичною пресою відповідно до фаху.
5. Обов'язки вчителя
Учитель гімназії зобов'язаний:
• організувати особисту діяльність з питань удосконалення педагогічної, фахової майстерності (наукова, експериментальна, методична робота) через участь у роботі кафедри, творчої групи відповідно до Програми самовдосконалення, саморозвитку та самореалізації вчителя навчального закладу;
• організувати роботу з обдарованими, здібними учнями (наукова, дослідна, проектна, олімпіадна робота, творча майстерня) та з учнями інших груп за рівнем навченості;
• організувати свою роботу з урахуванням основних завдань діяльності навчального закладу, науково-методичної проблеми кафедри, Програми самовдосконалення, саморозвитку та самореалізації вчителя;
• організувати співпрацю з батьками та вчителями з питань підвищення якості навчально-виховного процесу, поліпшення якості педагогічної діяльності;
• планувати свою діяльність з урахуванням здоров'я та безпеки життя дітей, заходів із техніки безпеки;
• надавати методичну, фахову допомогу молодим спеціалістам.
6. Документація
Учитель має створити власне портфоліо, до якого потрібно включити:
• методичну картку як результат фахової методичної роботи;
• сценарії урочних та позаурочних навчальних і виховних заходів;
• тексти особистих видань, публікацій тощо;
• тестові матеріали.
7. Керівництво методичною діяльністю вчителя
Методичною діяльністю вчителя керують директор школи через заступника директора навчального закладу з відповідного напряму діяльності, керівник кафедри, відповідальний за організацію роботи творчої групи.
с х е м а а н а л і з у у р о к у м а т е м а т и к и
- Підготовка вчителя до уроку:
- знання та використання вчителем програм, інструктивно-методичних матеріалів з питань викладання математики;
- визначення вчителем мети уроку, типу уроку, відбір форм і методів навчання відповідно до мети, підготовка дидактичного, роздаткового матеріалу, навчальних
посібників, ТЗН, комп'ютерної техніки;
- відповідність змісту навчального матеріалу програмі , віковим особливостям, можливостям учнів.
- Науково-методичний рівень викладання:
- виконання вчителем основних дидактичних принципів навчання:
-науковість і доступність викладання;
-міцність результатів навчання;
- системність і систематичність навчання ;
- формування навичок самоосвіти ;
- формування сталого інтересу до вивчення предмету тощо ;
- використання можливостей програмового матеріалу для формування :
-наукового світогляду, ;
-логічного мислення;
- загальнолюдських моральних і духовних цінностей;
-поваги до національної культури і традицій;
- формування в учнів відповідальності за результати навчання ;
- спрямування діяльності учнів на вироблення вміння застосовувати отримані знання для вирішення різноманітних практичних задач ;
- ефективність здійснення учнями поелементного аналізу і встановлення відповідності між математичним записом висновків і їх словесним формулюванням;
- оптимальний вибір організаційних форм , методів ( зокрема інновацінних ) і прийомів викладання математики;
- здійснення індивідуалізації та диференціації навчання;
- раціональне поєднання пояснювально-ілюстративних методів з евристичними, частково-пошуковими, реалізація проблемно-пошукового навчання;
- робота вчителя з розвитку логічного мислення учнів: розв'язуваня задач з аналізом, спеціальний добір запитань, задач і вправ ; виявлення раціональних шляхів розв'язування;
- розвиток активної пізнавальної діяльності учнів на уроці ;
- формування операцій мислення;
- інтенсивність навчальної діяльності ;
- формування загальнонавчальних і спеціальних умінь та навичків,
- формування опорних знань,
- міжпредметні зв'язки на уроці ;
- система самостійних, практичних, контрольних робіт, їх періодичність,зміст, ступінь труднощів. ;
- дотримання вимог до письмових робіт.
- Діяльність учнів на уроці:
- формування сталого інтересу до вивчення математики;
- активність учнів на етапі актуалізації та застосування знань та умінь;
- математична культура школярів, уміння учнів застосовувати знання на практиці, працювати з додатковою літературою;
- ступінь розвитку математичного мовлення і мислення учнів;
- володіння теоретичним матеріалом,: основними поняттями, теоремами, законами, формулами, алгоритмами;
- дисципліна протягом усього уроку.
- Діяльність учителя на уроці:
- педагогічний такт, прийоми співтворчості та співдружності;
- володіння педагогічною технікою, мова вчителя;
- керівна роль вчителя (вміння організовувати роботу учнів на уроці;
- реалізація освітніх .функцій учителя.
- Результативність навчально-виховного процесу:
- співвідношення за трудністю і обсягом домашніх і класних робіт;
- якість знань, умінь, практичних навичок учнів;
- забезпечення базового рівня математичної освіти;
- об'єктивність оцінювання навчальних досягнень учнів ;
- сформованість в учнів навичок роботи з підручником, довідковою літературою, таблицями, мікрокалькулятором, комп'ютером тощо;
- - наявність навичок усного рахунку ;
- ступінь розвитку мислення учнів, умінь розв'язувати задачі, доводити теореми;
- розвивальне і виховне значення уроку ;
- виконання плану уроку;
- реалізація мети уроку;
- найбільш вдалі елементи уроку;
- що на уроці не реалізовано, чому;
- загальна оцінка уроку.